Tiede
25.02.2016

Testoterapiaa toivottomille

Teksti:
Henrik Lahtinen
Kuvat:
Sampo Rouhiainen

Nuorten miesten masennus on merkittävä inhimillinen ja yhteiskunnallinen ongelma. Ratkaisuja ja syitä etsitään usein vääristä suunnista.

”Alavireisyyteni äityi lopulta pisteeseen, jossa elämänhaluni kuihtui olemattomiin. Tohtori määräsi minulle nappeja, ja kaksi kertaa viikossa puin psykologin luona lapsuuttani ja nuoruuttani. Diagnoosini taisi olla keskivaikea masennus. En löytänyt syytä siihen. Psykologi arvioi, että minulla oli vahvat defenssit, joiden murtaminen olisi ensimmäinen askel pitkällä parantumisen tielläni.”

Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, sanotaan. Lattealta kalskahtavassa mantrassa on yksinkertaista viisautta, jota mielen tai ruumiin lääkärit eivät aina ota huomioon. Melankolian perimmäisenä syynä eivät aina ole lapsuuden traumaattiset ihmissuhteet tai aikuisena koetuista epäonnistumisista kumpuava häpeän tunne. Masennustilastoissa yliedustettuina olevien nuorten miesten kohdalla hormonaaliset tekijät unohdetaan usein tyystin. Lukuisten tutkimusten mukaan elämäntapojen muutosten, ilmansaasteiden ja haitallisten kemikaalien lisääntyvän käytön myötä nuorien miesten testosteronitasot ovat laskeneet muutamassa vuosikymmenessä hälyttävän rajusti.    

Lääkärikäynti voi syventää ongelmia                                      

”Testosteroni on miehen bensaa”, aloittaa työterveyshuollon erikoislääkäri Vesa Nurmenniemi Helsingin Mehiläisen miesklinikalta. 

Testosteronin puute ei hänen mukaansa aiheuta ainoastaan libidon ja lihaskunnon heikkenemistä vaan myös henkistä pahoinvointia, kuten alentunutta itsetuntoa ja alavireisyyttä. Nurmenniemi väittää, että lääkärit eivät depressiivistä miestä tutkiessaan välttämättä huomaa selvittää hormonaalisia syitä tai eivät ole tästä mahdollisuudesta edes tietoisia. Spesialisteillekin tuntuu olevan haasteellista ymmärtää, että hormonit heilauttelevat myös miesten mielialoja. 

Helpotusta mustiin mielenmaisemiin haetaan usein purkista. Nurmenniemi vakuuttaa, että alhaisesta testosteronitasosta johtuvan alavireisyyden hoitaminen mielialaan vaikuttavilla pillereillä ei usein ole ainoastaan turhaa vaan selkeästi haitallista:

”Masennuslääkkeet voivat jarruttaa testosteronin aineenvaihduntaan vaikuttavaa keskushermoston ohjausjärjestelmää, eli väärän taudin hoito pahentaa varsinaista tautia.”

Nurmenniemi kuitenkin muistuttaa, ettei aina ole helppoa määrittää, tuleeko ensin muna vai kana. Jos potilaalla on alhaisten testosteronitasojen ohella vaikkapa ylipainoa, diabetes tai verenpainetauti, on syytä miettiä tarkkaan, aletaanko nuoren miehen tilannetta parantaa alhaisten testosteroniarvojen pohjalta.

”Vuoden terapiassa istuttuani ja mömmöjä syötyäni uusi lääkäri keksi mittauttaa testosteroniarvoni. Ajattelin sen olevan epätoivoinen yritys. Olinhan alle kolmikymppinen sälli, ja olin koko nuoruuteni elänyt omasta mielestä hyvinkin terveellisesti: syönyt vähäkalorista kasvisruokaa ja juossut säännöllisesti pitkiä lenkkejä, maratonejakin. No, tulokset tulivat ja ne olivat hälyttävät. Testotasoni olivat papparaisten lukemissa.”

Bensaa suoniin

Altistumista kemikaaleille ja ilmansaasteille voi olla vaikeaa täysin välttää, mutta muuten omilla valinnoilla on tärkeä merkitys. Testosteronin ylläpitämisessä auttavat monet tyypilliset perusterveellisen elämän kulmakivet, mutta kaikki huippuhyviksikään mielletyt elintavat eivät suinkaan edistä mieshormonin tuotantoa. Asiaan perehtynyt terveystieteilijä, farmaseutti ja yrittäjä Timo Kettunen valaisee mieshormonin erityispiirteitä:  

”Jatkuva pitkäkestoinen aerobinen harjoittelu voi laskea tasoja. Sen sijaan nopeatempoinen liikunta ja varsinkin voimaharjoittelu vaikuttavat testosteronitasoihin positiivisesti. Erityisesti suosittelen suuria lihasryhmiä raskaasti aktivoivia liikkeitä, kuten maastavetoa ja jalkakyykkyä.”

Kettunen muistuttaa, että rasvojen riittävä saanti on turvattava. Elimistö valmistaa testosteronia kolesterolista, joten vähärasvaista ruokavaliota ei ole syytä suositella mieshormonin puutteesta kärsiville. Lisäksi hän peräänkuuluttaa runsasproteiinista ruokavaliota, kasviksia ja hyviä hiilihydraatteja unohtamatta. Lisäravinnebuumista Kettunen ei liiemmin innostu:

”D-vitamiinia kannattaa ehkä napsia purkista, mutta muuten monipuolisella ruokavaliolla päästään pitkälle. On kuitenkin huolehdittava, että saa riittävästi vitamiinien lisäksi myös hivenaineita, eritoten sinkkiä ja seleeniä.”

Vegaaniruokavalio jakaa asiantuntijoiden mielipiteet. Esimerkiksi Nurmenniemi väittää soijan olevan haitallista, mutta kuuluisan tutkimuksen (Hamilton-Reeves ym. 2010) mukaan tällä luonnon estrogeeniä sisältävällä kasvilla ei ole mitään vaikutusta mieshormoniin. Kuitenkin useissa tutkimuksissa on havaittu vegaanien testosteronitasojen olevan selvästi alhaisemmat kuin sallivampaa ruokavaliota noudattavilla, ja monet pitävät kasvikunnan proteiineja yleisesti heikkolaatuisina. Puolustajien mukaan vegaanimiehenkin on hyvin mahdollista pitää testosteronitasot korkeina, mikäli kiinnittää erityistä huomiota ruokavalion yksityiskohtiin, kuten ravintoaineiden yhdistelmiin.

Asiantuntijat ovat puolestaan hyvin yksimielisiä siitä, ettei oma-aloitteinen testosteronihormonin piikittäminen missään tapauksessa kannata. Lihakset kasvavat, mutta Suomen Antidopingtoimikunnan lääketieteellinen johtaja Timo Seppälä vakuuttaa Dopinglinkin sivuilla, että kaikilla muilla mittareilla elimistön normaalin hormonituotannon sotkeminen on haitallista. Rauta nousee, mutta elinajanodote, henkinen hyvinvointi ja penis laskevat. Lääkärien kontrolloima, luontaisen kaltaista testosteronia hyödyntävä hormonikorvaushoito voi sen sijaan olla harkinnan arvoinen, mikäli mieshormonitaso ei muuten nouse. Hoidosta on saatu hyviä tuloksia, mutta Nurmenniemen mukaan sitäkään ei ole syytä aloittaa kevein perustein:

”Hormonikorvaushoidossa on omat riskinsä, kuten hedelmättömyys, hiusten harveneminen, verenpaineen nousu ja eturauhassairaudet.”    

”Läksin lääkärin kehotuksesta punttisalille, ja sorvasin ruokavalioni uuteen uskoon perusteita myöten. Testotasot nousivat muutamassa kuukaudessa lähelle normaaliarvoja. Toimintakyky nousi selvästi, ja panohalujen paluu buustasi mielialaa entistä paremmille vesille. Hain korvauksia hoitovirheestä, mutta turhaan. Se vituttaa. Mietin, kuinkahan monta kohtalontoveria minulla mahtaa olla. Johtuuko lääkeyhtiöiden vallasta, että lääkärit eivät puhu tarpeeksi testosteronin tärkeydestä? Masennuslääketeollisuudella on valtavat markkinat, eli raha taitaa taas puhua. On perseestä, että heti laitetaan nappia naamariin, vaikkei tiedetä, mistä kiikastaa.” 

Kursivoidut sitaatit ovat aiemmin matalista testosteronitasoista ja masennuksesta kärsineen miehen haastattelusta.

 

Näin se nousee

• Testosteroni on sukupuolihormoni, jota miehillä erittyy kymmenen kertaa enemmän kuin naisilla. Testosteroni saa aikaan lihasten kasvua, äänen madaltumista, parrankasvua, sukuvietin lisääntymistä, positiivisuutta, itsevarmuutta ja riskinottokykyä.
• Korkeat testosteronitasot eivät yksistään tee kenestäkään aggressiivista rähinöitsijää.
• Testosteronin tuotanto alkaa laskea miehillä viimeistään kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen, joskin hitaasti.  
• Otollisia ruokia ovat hyvät rasvat (kala ja muut omega 3-lähteet, oliiviöljy, eläinrasva, pähkinät) hyvälaatuinen proteiini (liha, sisäelimet, maitotuotteet, kananmuna, kala, siemenet, pähkinät), spesiaaleina mm. kurpitsansiemenet, parsakaali, chili, tumma suklaa ja kahvi.
• Vitamiineista ja hivenaineista erityisen tärkeitä mieshormonin tuotannossa ovat ainakin D-vitamiini, sinkki (esim. maksaruoat) ja seleeni (esim. pähkinät).
• Voimaharjoittelu on hyvä tapa huolehtia tes-tosteronipitoisuuksista. Treenaa kovaa noin tunti kerrallaan, 2–3 kertaa viikossa. Aloittelijan kannattaa kuitenkin edetä rauhallisesti ja asiantuntevassa ohjauksessa. Jos rauta ahdistaa, aloita vaikka nopeista juoksupyrähdyksistä koostuva intervalliharjoittelu. 
• Vältä ylipainoa, stressiä, univajetta, alkoholia (etenkin olutta), vehnää, sokeria, tupakkaa, liian kireitä vaatteita, istumista ja muoviastioita.
• Seksuaalinen aktiivisuus nostaa testosteronitasoja. Aktien ohella tuhmat ajatukset pistävät mieshormonin virtaamaan. Sen sijaan rakastuminen laskee miesten testosteronitasoja.
• Liika on liikaa. Unohda järjetön rasvalla ja proteiinilla mässäily sekä yletön punttien kolistelu.