Kulttuuri
10.03.2017

Arvio: Lex Spexissä parasta on juristi

Teksti:
Frida Maria Pessi
Kuvat:
Juho Pöllänen
  • Wrong Direction yrittää vielä kerran ponnistaa maineeseen, vaikka elämä onkin tuonut kaikille jotain uutta kuvioihin. Bändissä esiintyvät Aleksi Komulainen, Emilia Pekkala, Anu Pullinen ja Tuomas Dahlström.

Maailman maineeseen matkaava lauluyhtye Wrong Direction joutuu keskelle katastrofia ja hajoaa. Vuosien päästä bändi päättää tehdä comebackin kieron managerinsa johdolla, ja joutuu löytämään niin itsensä kuin toisensakin uudestaan.

Oikeustieteen opiskelijoiden Lex Spexin Wrong Direction – Kadonneen maineen metsästäjät on idealtaan tämän vuoden turkulaisista spekseistä kiinnostavin. Tarina tarjoaa paljon mahdollisuuksia hahmojen kehityskaarille. Lavalla ideaa ei kuitenkaan saada vietyä riittävän pitkälle ja juoni jää lopulta vähän tyngäksi.

Juonen sijasta huomio kiinnittyykin roolihahmoihin. Jokaiselle on löydetty oma teemansa ja olemuksensa. Emilia Pekkala diivailee Hani Zolona ja Aleksi Komulainen angstailee epävarmana Pete Laxina. Bändin pahapoika Jesse (Tuomas Dahlström) perustaa perheen ja roudaa kovia kokenutta vauvaansa mukanaan aina keikalta takahuoneeseen.

Nelikosta kiinnostavimman hahmon rakentaa Anu Pullinen Hildana. Kompleksinen suhde naisen ja suurvallan presidenttiä muistuttavan Domppa-käsinuken välillä on kaikessa hulluudessaan kiehtova. Myös toimittaja Elisabeth von Wasan (Hanna Parviainen) epätoivoinen rakkaus manageri Aimo T. Rahavirtaan (Aleksi Vehmasaho) on viihdyttävää seurattavaa.

Esityksen varsinainen showstopperi on kuitenkin yhtyeen sympaattinen lakimies Kampela (Anton Kuutsa) – ja niinhän sen ehkä oikeustieteellisen speksissä kuuluu ollakin. Salkkufetissistä ja itsetunto-ongelmista kärsivän juristin lavapreesens ja tilannetaju hurmaavat läpi esityksen.

Uusin voimin

Tänä vuonna Lex Spex on toteutettu varsin pienellä porukalla. Mukana on paljon fukseja ja ihan uusia speksintekijöitä. Ohjaaja Kiira Lainekin on hypännyt tuntemattomaan ja kokemattomuus näkyy vielä lopputuloksessa tietynlaisena varovaisuutena.

Esityksessä on paljon hyviä oivalluksia. Valkokankaalle heijastetut lehtiartikkelit toimivat hyvänä aikasiirtymänä ja bändin nimivalinnatkin – Wrong Direction ja Etukujan pojat – kertovat omaa tarinaansa.

Koreografit ovat miettineet liikekielessään tarinan kuljetusta, ja jopa sivuhahmoille on rakennettu selkeitä luonteenpiirteitä ja mielipiteitä. Bändi tosin olisi voitu tuoda paremmin osaksi esitystä. Nyt Mikko Mäki-Ikolan ja Alex Lahtisen luotsaama orkesteri jää lavan sivustalla vähän omilleen.  

Pitkälle vietyjä improja

Käsiohjelman mukaan oikeustieteilijöiden esitys on kohdannut vastoinkäymisiä ja ikäviä yllätyksiä pitkin projektia ja valitettavasti se näkyy kokonaisuudessa. Speksille tyypillinen riehakas vuorovaikutus yleisön, esiintyjien ja bändin välillä ei vielä ensimmäisellä puoliajalla toteudu ja siksi tunnelma on puolin ja toisin vaisu.

Toisella puoliskolla yleisö alkaa onneksi lämmetä ja omstartejakin satelee runsaammin. Omstartit ovatkin se, mihin Lex Spexin esiintyjien kannattaa tulevissa esityksissä satsata, sillä niihin heittäytyminen on parhaimmillaan hulvatonta.

Reagointi on nopeaa ja improvisaatioita viedään maaliin ottamalla ne kokonaisvaltaisesti osaksi esitystä. Esimerkiksi hellyttävä ja tapaturmaisesti yksisilmäiseksi muuttunut Nuu Nuu -imuri käy kosiskelemassa imurikauppiasta, vaikka tiet ovat jo käsikirjoituksessa eronneet. Omstartista syntynyttä avioliittoakin kuljetetaan mukana tarinassa aina eroon ja huoltajuuskiistaan asti.

Ehkä työryhmä olisikin voinut unohtaa tiukan suorittamisen ja heittäytyä hulluttelemaan ihan kunnolla, sillä yleisön reaktiosta päätellen parhaat kohdat ovat juuri ne, joissa keulitaan reippaasti yli.

Frida Maria Pessi

Kirjoittaja on TYYn tiedottaja ja teatterikriitikko

Lex Spex: Wrong Direction – Kadonneen maineen metsästäjät. Käsikirjoitusvastaavat Sannimari Veini ja Tuomas Dahlström, ohjaus Kiira Laine, koreografiat Laura Hauta-Aho, Saara Monthan, Aino Schrey ja Riikka Tuomala, musiikkivastaavat Mikko Mäki-Ikola ja Alex Lahtinen, lavasuksen, puvustuksen ja maskeerauksen vastaava Sini Takaneva, tuottaja Nea Peltoniemi. Esitys 9.3. Köysiteatterissa.

 

Lue lisää:

Speksi – ainutkertainen sukellus improvisaatioteatteriin

Kevään aikana järjestetään ennätykselliset seitsemän Turun yliopiston opiskelijoiden speksiä. Teatterikauden avaa TLKS Speksi, ja ensikertalaisena mukana viihdyttää Turkulainen humanistispeksi. (2/2017)

Arvio: Lääkärispeksi sirkustunnelmissa 

"Turun Lääketieteenkandidaattiseuran TLKS Speksi käynnistää turkulaisen speksikevään sirkustunnelmissa. Sirkus verissä on tarina pienen esiintyjäjoukon kiemuraisista ihmissuhteista ja niiden seurauksista." (2/2017)

Arvio: Ensimmäinen Turkulainen humanistispeksi on omstartien juhlaa

”Aino – Aika turkulainen seikkailu on ensimmäinen Turkulainen humanistispeksi. Esitys on kunnianhimoinen ja hienosti toteutettu, mutta ensikertalaisuus näkyy vielä kokonaisuuden haparointina. Vaikka käsikirjoitus on tekstin tasolla erinomainen, on tarinassa petrattavaa.” (3/2017)

Arvio: Huikeita roolisuorituksia TuKY-speksissä

"Vähäkoskella kuohuu, kun kunta taistelee Euroopan kulttuuripääkaupungin tittelistä pahimman kilpakumppaninsa Karusalmen kanssa. Paikalle on kutsuttu teatteriohjaaja Helsingistä asti sovittamaan Shakespearen Romeon ja Julian uuteen uskoon." (3/2017)